برگزاری همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» در کرمانشاه

همایش بین‌المللی «هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» صبح شنبه با حضور مسوولان، اساتید دانشگاه، فعالان فرهنگی و اجتماعی و اصحاب رسانه در سرسرای اجتماعات دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه آغاز به کار کرد.

به گزارش شهرقشنگ آنلاین در این همایش «عزت الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار است به صورت مجازی سخنرانی کند.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه در آیین آغاز به کار این همایش با بیان اینکه این همایش در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ به میزبانی دانشگاه رازی برگزار می شود، گفت: بیش از ۴۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش بین‌المللی هورامان ارسال شده که اتفاقی کم‌نظیر دانست.

دکتر «محمدنبی احمدی»، برگزاری این همایش بین المللی را از جهات اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک رویداد و ظرفیتی بسیار مهم برای استان دانست و افزود: پیش نشست های متعدد طی چند ماه اخیر با موضوع هورامان در دانشگاه رازی برگزار شد و تمام تلاش ما برگزاری همایشی در شان هورامان و استان کرمانشاه است.

وی تاکید کرد: دانشگاه رازی به جهت احساس مسوولیت و تکلیفی که در قبال استان بر خود می‌داند، در این زمینه ورود کرد و در این فرصت محدود نیز تلاش‌های ستودنی عوامل علمی و اجرایی همایش بوده‌ایم.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه رویداد بزرگ هورامان را فرصتی برای توسعه استان در ابعاد مختلف دانست و گفت: در دوران جنگ تحمیلی و روزگاری که استان های دیگر با دلار یک صدم قیمت فعلی مشغول تقویت و توسعه زیرساخت های خود بودند، کرمانشاه درگیر جنگ و تبعات ناشی از آن بود و در شرایط فعلی نیز دانشگاه رازی به سبب احساس تکلیف خود برای کمک به توسعه همه‌جانبه استان برای برگزاری همایش بین المللی هورامان پیشقدم شده و در این راستا همه توان خود را به کار خواهد گرفت.

دبیر علمی همایش بین المللی هورامان نیز با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ نفر میهمان برای حضور در همایش بین المللی هورامان دعوت شده اند، گفت: باتوجه به تأکید سرپرست دانشگاه رازی و با نیّت ایجاد خاطره‌ای خوش در ذهن میهمانان هیچ هزینه‌ای بابت ورودی همایش از شرکت‌کنندگان و نویسندگان مقالات دریافت نمی‌شود.

دکتر «نادر نادری» افزود: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان یک افتخار بزرگ برای کشور در نظام بین‌المللی و برای استان و به طور ویژه برای منطقه هورامان است که بی شک بسترساز توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دیپلماسی خواهد بود.

وی با بیان اینکه کرمانشاه بیشترین سهم را در برخورداری از مساحت منطقه هورامان دارد، گفت: ۶۰ درصد از منطقه هورامان در استان کرمانشاه، ۳۰ درصد در استان کردستان و ۱۰ درصد نیز در استان حلبچه عراق واقع شده است و طبیعی است که نقش کرمانشاه در بهره برداری از این فرصت کم نظیر، یعنی ثبت جهانی منظر فرهنگی، باید پررنگ تر باشد.

169801374.jpg

دکتر نادری بیان کرد: دانشگاه رازی به سبب احساس مسوولیت اجتماعی خود در قبال توسعه استان و کمک به مردم محروم منطقه، با همه وجود پای کار آمد تا در برگزاری این همایش بین المللی سهمی ایفا کند اما دستگاه‌های اجرایی ذیربط به ویژه میراث فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید نقش آفرینی کنند.

وی از برگزاری ۱۸ پیش نشست تخصصی با حضور کارشناسان و سخنرانان بین المللی در ارتباط با همایش بین المللی هورامان توسط دبیرخانه همایش و استقبال بیش از ۲ هزار نفر از این پیش نشست‌ها خبر داد و گفت: برگزاری همایش های بین المللی اقدامی بسیار حساس و نیازمند زمان مناسب است اما با تلاش شبانه روزی، کار یک سال را در چهار ماه انجام دادیم.

نادری از پذیرش ۴۰۳ مقاله و چکیده به دبیرخانه همایش بین المللی هورامان خبر داد و گفت: دانشگاه رازی تاکنون هزینه‌های بسیاری را برای تدارک برگزاری همایش متقبل شده است و امیدواریم به یاری خداوند متعال در فرصت باقی مانده با تلاش دست اندرکاران همایش، شاهد میزبانی شایسته از میهمانان همایش بین المللی هورامان باشیم.

در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات /هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته، این منطقه به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود و ۷۰۰ روستا نیز در این عرصه قرار دارند.

علاقمندان می توانند از طریق این لینک https://razi.ac.ir/hawraman به صورت مجازی در این همایش شرکت کنند.

۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 1165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =